Hoe je website Google vriendelijk maken (SEO optimalisatie)

Hoe je website Google vriendelijk maken?

SEO optimaliseren van je website, hoe doe je dat?

Het optimaliseren van je website voor de zoekmachine (Google) doe je door 3 simpele zaken op orde te hebben. Welke dat zijn leg ik je zo uit.

SEO optimalisatie is niet voor elke website gelijk

Vooraleer je start met het SEO-optimaal maken van je website moet je je afvragen welk type website je hebt. Er zijn 3 type websites:

  • Informatieve websites (lokale bedrijfswebsites bijvoorbeeld)
  • Helpdesk websites
  • Ecommerce websites

De informatie die je hier terugvindt handelt voornamelijk over de informatieve websites voor lokale bedrijven. Deze type websites hebben vaak één doel: potentiële klanten kennis laten maken met het lokale bedrijf om hen naar de vestiging te lokken of contact te doen opnemen (via een formulier, mail of telefoon).

SEO optimalisatie in 3 stappen

  1. Technisch – Kies een goed systeem
  2. Inhoud – Wees bewust van wat je online plaatst
  3. Promotie – Genereer online bekendheid voor je bedrijf

1. Technische SEO

Bezin eer ge begint. Deze uitspraak is bij SEO zeer belangrijk. Uit de honderden SEO audits die wij reeds uitvoerden merken we vaak dat het systeem waar een website op gebouwd werd vaak niet gebouwd werd met SEO indachtig. (dit is dé reden waarom we Websites Laten Maken gestart zijn). Voorkom problemen achteraf en denk na over je SEO voor je je website bouwt.

Lees het artikel over het kiezen van je CMS systeem.

Andere zaken waarmee je rekening dient te houden bij het technisch optimaliseren van je website voor SEO:

  • Toegankelijkheid (kan de zoekmachine en gebruiker je website bezoeken)
  • Informatie Architectuur (AI) of Website Structuur (welke inhoud staat waar)
  • Snelheid
  • Mobielvriendelijkheid

1. Inhoudelijke SEO – Onpage SEO

De inhoud is na de technische SEO het allerbelangrijkste voor je vindbaarheid. Als de zoekmachine je website bezoekt lees zij alle inhoud. Door je website inhoudelijk goed op te bouwen zorg je er voor dat Google je website begrijpt. Zo maak je de meeste kans om hoog te scoren.

Enkele belangrijke elementen om zeker te optimaliseren:

  • Titel tag (title tag)
  • Meta omschrijving (meta tag)
  • Alternatieve omschrijvingen voor afbeeldingen (image alt tag)
  • Hoofdingen (Headings 1 tot en met 6)

1. Promotionele SEO – Offpage SEO

Inhoud is in veel gevallen helaas niet voldoende meer om te scoren. Is er veel concurrentie of heb je een website die nieuw gelanceerd is dan heb je nood aan de promotie van je website. Bedrijven die begrijpen hoe SEO werkt hebben continue campagnes lopen om hun inhoud bij het juiste doelpubliek te krijgen. Enkele mogelijkheden om je inhoud te promoten:

  • betalende advertenties (SEA / PPC)
  • Affiliate marketing
  • Content Marketing
  • Linkbuilding

Hoe start je nu met SEO?

Start met je strategie om te zetten in een plan. Zet jezelf in de schoenen van je klant. Doe enkele zoekopdrachten in Google en bekijk hoe anderen het aanpakken.

Op basis van je ideale zoekwoorden kan je inhoud creëeren. Bouw een future-proof website en lanceer een campagne om je website bekendheid te geven.

Is het allemaal wat overweldigend? Vraag advies aan SEO experts 😉

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten