Website Checklist

Website Checklist

De ingrediënten van een succesvolle online aanwezigheid.

Het is 2020. De tijd dat mensen enkel fysiek shoppen of een bedrijf in de papieren Gouden Gids opzoeken ligt al enige tijd achter ons. We leven nu in het digitale tijdperk.
Internet, en meer bepaald Google en Facebook bepalen welke ondernemingen succesvol zijn. Jouw toekomstige klanten informeren zich eerst online vooraleer ze iets aankopen. Ze lezen reviews, informeren via Whatsapp en Messenger en gaan in Google op zoek naar je producten.

De eerste kennismaking met jouw bedrijf is dus online. Dit eerste moment, ook wel het Zero Moment Of Truth genoemd (ZMOT), is van levensbelang om te overleven in het digitale tijdperk. Hoe sterk is jouw digitale persoonlijkheid? Ben je vindbaar via Google? Heb je goede online reviews? Indien je hier niet actief aan mee bezig bent kan je maar beter aan de slag. Deze checklist is de eerste stap in de goede richting!

 

    1. Je strategie, je ideale klant en de concurrentie.

       

      Voor je aan de slag gaat is het belangrijk om even een stap terug te zetten. Wat biedt je aan, voor wie en hoe ziet de markt eruit? Wie zijn je concurrenten, welke prijzen hanteren zij en met welke voordelen overtuigen zij potentiële klanten? Je zakelijke opportuniteiten moet je eerst bekijken vooraleer je start. Heb je een businessplan? Wil je starten? Dan heb je nog wel wat meer nodig: een goede naam, verzekering, locatie, de juiste certificaten en een goede boekhouder.

       

      Hoe ga je de markt op? Waar zit het meeste potentiëel? Wat doet je concurrentie? Is er één product dat makkelijker verkoopt? Denk even na voordat je alles aanbiedt dat je maar kan bedenken. Bedenk je dan via welk kanaal je best naar je ideale klant stapt. Zitten zij op social media? Als het een B2B doelpubliek is dat je wil bereiken dan kijk je misschien best naar LinkedIn. Wil je een B2C doelpubliek bereiken kijk je best naar Facebook of Instagram.

       

      Heel belangrijk is dat je naar je klanten luistert. Eens je je ideale klant hebt geprofileerd en je weet waar ze zich online bevinden is het zaak om te luisteren. Leer ze kennen en zo kan je producten en diensten bouwen die zij nodig hebben.
      Naast de kanalen heb je ook de verschillende fases in het aankoopproces. De customer-journey noemen we dit. Map je klanten en kanalen over de funnel en koppel er boodschappen en landingspagina’s aan. Als je dit compleet maakt kan je zo een contentkalender opzetten en je online communicatie strategie is rond!

    1. Je website, je thuis op het web

       

      Is je website nog niet mobiel of heeft deze nog geen beveiligde verbinding met de server? Dan heb je de laatste jaren vast onder een steen geleefd. Niet alleen is een mobiele website voor de meeste internetgebruikers standaard ook geeft Google deze websites voorrang in de zoekresultaten. Hetzelfde geldt voor een beveiligde verbinding. Hackers kunnen je klantgegevens stelen uit een formulier als je website onversleutelde gegevens doorstuurt. Je laat je deur thuis toch ook niet openstaan?

      Aansluitend op het eerste onderdeel, strategie, moet je website zowel visueel en tekstueel de juiste boodschap communiceren. Er zijn verschillende onderdelen die hier meespelen, waaronder UX (User Experience). Google besteed bijvoorbeeld in hun adviezen zeer veel aandacht aan de gebruiker. Je website heeft uiteindelijk als doel de gebruiker te overtuigen tot aanzetten van een actie.

      Een gebruiksvriendelijke website is een minimale voorwaarde. Gebruik de juiste psychologische triggers in je titels, op knoppen en doorheen je tekst en je zal je website bezoekers moeiteloos doorheen je website loodsen. Een visuele stijl geeft net dat extra cachet, vang bezoekers met jouw persoonlijke stijl en overtuig die mensen die jij wil bereiken.

      Een contactpagina, een footer met je bedrijfsgegevens alsook de contactgegevens op elke pagina zijn onmisbaar voor elk bedrijf dat zaken wil doen in de buurt.

    1. Online Advertising

       

      Doe jij nog niet aan online advertising? Misschien ben jij bij de gelukkigen die te veel werk hebben of voldoende website verkeer. Indien je makkelijk en snel meer interesse wil genereren dan is online adverteren de beste keuze. Je betaalt enkel voor mensen die klikken op je advertenties en enkel als ze interesse hebben in je producten of diensten. Google is zo verantwoordelijk voor het grootste deel van de advertentie inkomsten ter wereld en niet zonder reden. Facebook is de tweede grootste slokop, hier kan je jouw ideale klant bereiken via interesses.

       

      Video is momenteel hot en niet zonder reden. Video biedt zowel voor de adverteerder als voor de kijkers belangrijke positieve meerwaarde. Voor de kijker is video moeiteloos. Voor de adverteerder is het dé uitgelezen kans om verschillende zintuigen te prikkelen. Win-win dus!

      Naast advertising heb je nog heel wat andere manieren om je bestaande en nieuwe klanten te bereiken: email, Google My Business, WhatsApp, Youtube, Pinterest, Quora, Waze, Twitter … het spectrum is eindeloos.

    1. Website- en Data Analytics, optimalisatie rapportage en dashboarding

       

      Laatst maar zeker niet het minste, de analyse van je data. Want, zeg nu zelf, wat ben je nu zonder een goed inzicht in je cijfers? Advertentie campagnes, SEO werkzaamheden en concurrenten kunnen constant gemonitord worden. Op basis van de verworven inzichten verbeter je de winnaars en de verliezers? Die blijven achter. Testen is iets dat heel makkelijk kan online. Een nieuwe winkelinrichting testen is iets dat enkel voor de grote retailers is weggelegd, maar een online test is zo opgezet en aangepast. De enigste voorwaarde voor een goede online test is voldoende bezoekers.

       

      Landingspagina’s, omschrijvingen, je unieke voordelen, je kan het zo gek niet bedenken of je kan het online wel testen. Uiteraard is het zaak om te starten met een goede hypothese. Want achteraf komt de vraag: wat hebben we nu eigenlijk geleerd. 😉

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten